ساخت و آزمایش بویه در ایران

ساخت و آزمایش بویه در ایران

 

علائم‌ کمک‌ناوبری هوشمند، از جمله بویه، در راستای افزایش ضریب ایمنی تردد شناورهای ورودی و خروجی به بندر به کار گرفته می‌شوند. بویه از جمله ابزارهای کمک‌ناوبری است که برای علامت‌گذاری کانال‌ها، نقاط مبنای مهم، نزدیکی به بندرگاه، خطرها، کشتی‌های غرق شده و مناطق با اهمیت ویژه به کار می‌رود. این وسیله همچنین برای علامت‌گذاری خطوط عبور و مرور در گذرگاه‌های آبی باریک و پرازدحام که مشمول مقررات عبور و مرور هستند، استفاده می‌شود.

اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان به منظور تأمین نیاز خود به این ابزار، قرارداد ساخت تعداد ۷۸ فروند بویه، ۱۷ فروند بیکن و ۶ فروند فار را با شرکت ارتباط الکترونیک گیل منعقد کرد. این سفارش به طور صددرصد داخلی و با بهره‌گیری از دانش بومی در کارخانه پلیمر هرمز برکه در شهرستان لار و تحت نظارت و طبق الزامات مؤسسه رده‌بندی آسیا و قوانین انجمن بین‌المللی چراغ‌های دریایی (IALA) در حال ساخت است.

مؤسسه رده‌بندی آسیا (ACS) به درخواست مشتری، کار نظارت بر طراحی، ساخت و انجام تست‌های لازم و در نهایت تایید نوع محصول (Type Approval) بویه‌های شناور را عهده‌دار شده است.

در ابتدا کارخانه سازنده به منظور ارزیابی استقرار سیستم کنترل کیفیت و توانایی تولید، مورد ممیزی مؤسسه رده‌بندی آسیا قرار گرفت. به موازات، کار بررسی نقشه‌ها و دفترچه تعادل بویه (Stability Booklet) به منظور تحلیل هیدرواستاتیکی و هیدرودینامیکی بویه‌ها و تأیید نقشه و محاسبات توسط مؤسسه انجام پذیرفت.

پس از ساخت نمونه اولیه بویه ۲۶۰۰ میلیمتری، تست‌هایPrototype  شامل کنترل‌های ابعادی، وزن، ضخامت لایه پلی‌اتیلن و تست نفوذ آب، بررسی کیفیت سطح، برش سطح مقطع بویه تولیدی برای ارزیابی کیفیت فوم ریخته شده و نحوه جایگذاری و جوشکاری میله‌های فولادی ضدزنگ رابط چشمی‌های مهار و فوقانی و نمونه‌برداری از لایه پلی‌اتیلنی و ارسال آن به آزمایشگاه برای ارزیابی خواص مکانیکی و مقاوت در برابر سایش و ضربه و استحکام کشش و شکست و بررسی مقاومت در برابر اشعه UV و اثرات جوی و… صورت پذیرفت.

پس از دریافت نتایج آزمایشگاه، ادامه بررسی‌ها شامل تست‌های تعادل و پایداری و مقاومت بویه در برابر جریان آب و بررسی استحکام سازه مطابق الزامات مؤسسه رده‌بندی آسیا و قوانین انجمن بین‌المللی چراغ‌های دریایی (IALA) انجام خواهد شد.